Az idősotthoni elhelyezés az „Adatlap idősek otthonában történő elhelyezéshez” elnevezésű felvételi kérelemmel indul. (letölthető itt)
Az idősek otthonában az a személy látható el, akinek a benyújtott kérelemben szereplő értékelő adatlap alapján III. fokozatú, – illetve a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló – gondozási szükségletét az intézményvezető, valamint az illetékes orvos megállapítja, de rendszeres fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel.
Az otthonba történő elhelyezés további feltétele, hogy az érintett személy nem szenved pszichiátriai-, vagy szenvedélybetegségben, XVI. kerületi lakóhellyel rendelkezik és vállalja az egyszeri belépési hozzájárulás megfizetését.
Az idősotthoni ellátás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére, indítványára történik, a kitöltött nyomtatványnak az otthonban (1164 Budapest, Csobaj u. 12-14.) történő leadásával.
Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet az érintett személy véleményének figyelembevételével a törvényes képviselő terjesztheti elő. Korlátozottan cselekvőképes személy kérelmét – a törvényes képviselő beleegyezésével – önállóan kérheti, amennyiben ebben a tárgykörben nem áll korlátozás alatt.
A kérelem benyújtása előtt a szolgáltatást igénybe venni kívánó, valamint törvényes képviselője, hozzátartozója személyesen is tájékozódhat az intézmény működéséről.
A kérelem előterjesztésekor a jövedelemvizsgálathoz be kell nyújtani a jövedelemnyilatkozatot, amelyet szintén az „Adatlap idősek otthonában történő elhelyezéshez” elnevezésű formanyomtatványunk tartalmaz.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti jövedelemvizsgálatot nem kell elvégezni abban az esetben, ha az ellátást igénylő, az ellátott vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos mértékű személyi térítési díj megfizetését.
A kérelem benyújtása után munkatársaink felkeresik a kérelmezőt otthonában.
Az előgondozás keretében történik a tájékozódás az intézményi ellátást igénybe vevő életkörülményeiről, egészségi állapotáról, szociális helyzetéről a megfelelő, személyre szabott szolgáltatás biztosítása érdekében, továbbá felkészíti az ellátást igénybe vevőt az intézményi elhelyezésre.
Az előgondozás célja:
- Az ellátást igénybe vevő helyzetének megismerése annak megállapítása céljából, hogy az igénybe vevő állapotának és szükségletének megfelel-e az intézmény szolgáltatása.
- Tájékoztatás nyújtása az elhelyezést igénybe vevő részére, az intézményi életre való megfelelő felkészülés érdekében.
- Annak vizsgálata, hogy az ellátást igénybe vevő életkora, egészségi állapota, valamint szociális helyzete alapján jogosult-e az ellátásra.
- A szolgáltatás biztosításának előkészítése az igénybe vevő részére a fogadó intézményben.
- Az intézményben élők és dolgozók felkészítése az igénybe vevő fogadására, az intézménybe történő beilleszkedés zavartalan biztosítása.
A kérelemről az intézményvezető dönt, a döntésről értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét. Elutasítás esetén az értesítés írásban történik. Ha az ellátást igénylő (törvényes képviselő) az intézmény vezetőjének döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc (8) napon belül a fenntartóhoz fordulhat. Ilyen esetben a fenntartó határozattal dönt a beutalás kérdéséről.
Az intézményvezető – a jogszabály szerinti nyilvántartás alapján – az ellátást igénylők elhelyezéséről gondoskodik.
Az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az intézményvezető az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt.
Intézményi felvételhez az alábbi dokumentumokra van szükség:
- Orvosi igazolások, zárójelentések, amelyek kórtörténeti szempontból lényegesek és az ellátás érdekében bejelentésre szorulnak.
- Érvényes személyi igazolvány, lakcímkártya.
- Hatósági igazolvány (tajkártya).
- A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság évente kibocsátott tájékoztatója a folyósított ellátás összegéről.
- Egyéb rendszeres jövedelemről igazolás másolata (FOT, családi pótlék, életjáradék,stb.).
- Gondnokság alatt álló esetében, a gondnokság alá helyezésről szóló bírói végzés, gyámhivatali határozat másolata.
- Születési anyakönyvi kivonat másolata.
- Közgyógyellátási igazolvány (amennyiben rendelkezik vele).